30.7.08

מקורות פרשת מסעי תשס"ח- והורשתם וגירשתם

 

 

מקורות פרשת מסעי תשס"ח- והורשתם וגירשתם

 

תלמוד בבלי מסכת סוטה דף לד/א*

עודם בירדן אמר להם יהושע דעו על מה אתם עוברים את הירדן על מנת שתורישו את יושבי הארץ מפניכם שנאמר *והורשתם* את כל יושבי הארץ מפניכם וגו' אם אתם עושין כן מוטב ואם לאו באין מים ושוטפין אותיכם מאי אותיכם אותי ואתכם עודם בירדן אמר להם יהושע הרימו לכם איש אבן אחת על שכמו למספר שבטי ישראל וגו' וכתיב למען תהיה זאת אות בקרבכם כי ישאלון בניכם מחר לאמר מה האבנים האלה לכם וגו' סימן לבנים שעברו אבות את הירדן עודם בירדן אמר להן יהושע שאו לכם מזה מתוך הירדן ממצב רגלי הכהנים הכן שתים עשרה אבנים והעברתם אותם עמכם והנחתם אותם במלון אשר תלינו בו הלילה וגו'

 

 

*רש"י סוטה דף לד/א*

עודם בירדן אמר להן יהושע כו' - כדכתיב והכהנים נושאי הארון עומדים בתוך הירדן עד תם כל הדברים אשר צוה ה' את יהושע לדבר אל העם וזהו הדבר דהכי כתיב במשה כי אתם עוברים את הירדן אלא ארץ כנען והורשתם וגו' כלומר כשיעברו את הירדן התנה עמהם על מנת להורישם:

 

 

*(4) ספר יהושע פרק ח*

(ז) ואתם תקמו מהאורב *והורשתם* את העיר ונתנה יהוה אלהיכם בידכם:

 

 

*מצודות ציון על יהושע פרק ח פסוק ז*

(ז) והורשתם - ענין גרושין:

 

*רד"ק על יהושע פרק ח פסוק ז*

 והורשתם את העיר - את יושבי העיר תגרשום ותכלום:

 

 

 

*אור החיים על במדבר פרק לג פסוק נב*

(נב) והורשתם וגו' והגם שאמר הכתוב בשבע עממין לא תחיה כל נשמה (דברים כ טז), כאן מדבר הכתוב חוץ מז' עממין הנמצאין שם, ולזה דקדק לומר את כל יושבי הארץ, לומר אפילו שאינם מז' עממין או אפשר שחוזר על אומות שאין כח בהם להורגם שישתדלו להורישם, ולא יניחו מהם בארץ:

 

 

*ספורנו עה"ת ספר במדבר פרק לג פסוק נג*

(נג) והורשתם את הארץ. כאשר תבערו יושבי הארץ אז תזכו להוריש את הארץ לבניכם. שאם לא תבערו אותם, אף על פי שאתם תכבשו את הארץ, לא תזכו להורישה לבניכם:

 

 

*רמב"ן על במדבר פרק לג פסוק נג*

(נג) והורשתם את הארץ וישבתם בה כי לכם נתתי את הארץ לרשת אתה על דעתי זו מצות עשה היא, יצוה אותם שישבו בארץ ויירשו אותה כי הוא נתנה להם, ולא ימאסו בנחלת ה' ואלו יעלה על דעתם ללכת ולכבוש ארץ שנער או ארץ אשור וזולתן ולהתישב שם, יעברו על מצות ה' ומה שהפליגו רבותינו (כתובות קי:) במצות הישיבה בארץ ישראל ושאסור לצאת ממנה, וידונו כמורדת האשה שאינה רוצה לעלות עם בעלה לארץ ישראל, וכן האיש, בכאן נצטווינו במצוה הזו, כי הכתוב הזה היא מצות עשה ויחזיר המצוה הזו במקומות רבים, באו ורשו את הארץ (דברים א ח) אבל רש"י פירש, והורשתם את הארץ, והורשתם אותה מיושביה, אז וישבתם בה, תוכלו להתקיים בה, ואם לאו לא תוכלו להתקיים בה, ומה שפירשנו הוא העיקר:

 

*אור החיים על במדבר פרק לג פסוק נג*

(נג) והורשתם את וגו' וישבתם וגו' רש"י ז"ל פירש שהמצוה היא והורשתם, אבל וישבתם היא הבטחה, ורמב"ן ז"ל פירש שהמצוה היא וישבתם, ומכאן סמכו לומר (כתובות קי:) הכל מעלין לארץ ישראל:

 ונראה פשט הכתוב כדברי רש"י, ממה שגמר אומר כי לכם וגו' לרשת אותה, ואם הישיבה היא המצוה, היה לו לתלות בעיקר המצוה ולומר כי לכם וגו' לשבת בה:

תגובה 1:

Anastácio Soberbo אמר/ה...

Hello, I like this blog.
Sorry not write more, but my English is not good.
A hug from Portugal